Så lyckas Hässleholm med Boet i vardagen

Hur skapar vi rätt förutsättningar för att arbeta med digitala stöd inom LSS? På ett välbesökt webbinarium den 12 april fick vi höra stödassistenter från Hässleholms kommun berätta om sina erfarenheter av att använda Boet i både gruppbostad och servicebostad.
Boet är ett digitalt verktyg som används inom LSS-verksamheter för att stärka brukares självbestämmande, skapa struktur och ge personalen tydliga stöd i vardagen. I Hässleholm används Boet idag på nio enheter, och kommunen har uppmärksammats för sitt arbete med välfärdsteknik – bland annat genom en nominering till Årets Välfärdsinspiratör 2025 på e-Hälsa+MVTe.
Under webbinariet delade stödassistenterna Jessica Bäckström, Regina Engvall och Christin Runesson med sig av sina viktigaste lärdomar:
1. Utgå från individens behov
”Testa olika upplägg för olika individer. Till slut hittar ni det som passar bäst – det är det som är det fina, att individen hamnar i centrum.”
2. Våga prova tekniken
”Var inte rädd för tekniken. Våga kasta er ut! Det som inte finns i Boet, finns inte för oss.”
3. Trygghet i personalgruppen först
”Vi började med personalappen. När vi kände oss trygga tog vi in brukarna. Få med hela arbetsgruppen – det är tillsammans man lyckas.”
Stort tack till alla som deltog – och framför allt till Hässleholm för att ni delar med er av hur Boet kan göra skillnad i vardagen.